De groeistrategie van Solarwatt: nog meer innovatie in de zonne-energiemarkt, ook buiten Europa 

Garanties of marketing? Het verband tussen kwaliteit en garanties op zonnepanelen
12 maart 2024
Solarwatt schenkt zonnepanelen aan leerlingen Emmaüsinstituut Aalter
17 april 2024
Garanties of marketing? Het verband tussen kwaliteit en garanties op zonnepanelen
12 maart 2024
Solarwatt schenkt zonnepanelen aan leerlingen Emmaüsinstituut Aalter
17 april 2024

De zonne-energiemarkt groeit harder dan ooit, net als Solarwatt zelf. Om de vooraanstaande positie binnen de zonne-energiemarkt te behouden en aan de enorme vraag te blijven voldoen heeft Solarwatt de afgelopen jaren haar productiecapaciteit uitgebreid en vindt de productie ook buiten Duitsland plaats. Uiteraard volgens de hoogste standaarden en met de beste kwaliteit. General Manager Erik de Leeuw vertelt meer over deze keuze en de groeistrategie van Solarwatt.  

Vanwaar de keuze om ook buiten Duitsland te gaan produceren? 

Erik: ‘’Het klimaat en de voorwaarden om in Europa de productie uit te breiden zijn een stuk minder gunstig door het gebrek aan steunmaatregelen op EU- of nationaal niveau. De industriepolitiek in Azië en Amerika maakt het voor Europese bedrijven bovendien moeilijk om te concurreren. Het speelveld is te oneerlijk geworden. Solarwatt voelt zich dan ook genoodzaakt om productie in andere regio’s uit te breiden waar meer steunmaatregelen zijn en gunstigere energieprijzen van toepassing zijn. Het gaat hierbij puur om de productielocatie. De focus op onderzoek en ontwikkeling blijft in Duitsland. Daar is ook ons testcentrum gevestigd, het grootste geaccrediteerde testlab van Europa.  

De beslissing om uit te breiden naar Azië is dus geen afzwakking van Solarwatt’s toewijding aan kwaliteit en duurzaamheid, maar eerder een strategische zet om te blijven concurreren in de wereldwijde markt.’’ 

Hoe blijft Solarwatt de hoogste kwaliteit en duurzaamheid garanderen voor alle producten? 

‘’Wij leveren alleen producten die voldoen aan de hoogste normen. Alle zonnepanelen van Solarwatt worden onderworpen aan diverse testen, die uniek zijn in de markt. Ons Duitse testlab speelt hierbij een cruciale rol.’’  

Net als in de auto-industrie, waar toonaangevende merken zoals BMW wereldwijde productielocaties hebben, streeft Solarwatt ernaar om hun productie uit te breiden zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze producten. Erik: ‘’Een BMW geproduceerd in Duitsland, is dezelfde BMW die geproduceerd wordt buiten Europa en behoudt dezelfde kwaliteit die je van het merk gewend bent. Zo is het ook met onze zonnepanelen, enkel de productielocatie verandert. Op kwaliteit, duurzaamheid en ethiek wordt niks ingeleverd.’’ 

Hoe kan Solarwatt de duurzaamheid en ethische arbeidsnormen ook buiten Europa blijven garanderen?  

‘’Wij zijn vastbesloten om niet alleen hoogwaardige producten te leveren aan onze klanten, maar ook om dit te doen op een manier die onze planeet respecteert en bijdraagt aan een eerlijke en rechtvaardige samenleving. Dit betekent dat wij ons committeren op het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk en het waarborgen van ethische arbeidsnormen in de gehele toeleveringsketen.  

Alles wat wij laten produceren is getest en voldoet aan strenge normen voor carbon free en ethische productiepraktijken, ongeacht de productielocatie. Hierdoor kunnen onze producten ook in Azië schoon, carbon free en dwangarbeid-vrij gemaakt worden. Volgens onze kernwaarden en de met dezelfde kwaliteit als in Europa.’’ 

Naast de uitbreiding van de productiecapaciteit heeft Solarwatt ook haar focus verbreed naar verschillende producten binnen de sector van hernieuwbare energie. Wat is jullie aanpak voor het versnellen van de energietransitie? 

Erik: “Wij geloven sterk in de kracht van sectorkoppeling als een cruciale strategie voor het versnellen van de energietransitie. Door samen te werken met verschillende sectoren, zoals de bouw, mobiliteit en de warmtesector kunnen we innovatieve oplossingen ontwikkelen. Oplossingen die niet alleen de duurzaamheid bevorderen, maar ook economische groei stimuleren en nieuwe kansen creëren voor onze klanten. 

Deze innovatieve aanpak is ook bedoeld om een veerkrachtiger energiesysteem te creëren. Door zonne-energie te integreren in gebouwen, elektrische voertuigen en warmtepompen, streeft Solarwatt ernaar om een breed scala aan toepassingen mogelijk te maken die het gebruik van fossiele brandstoffen verlagen en de CO2-uitstoot drastisch verminderen.’’ 

Welke maatregelen zijn nog meer onderdeel van jullie groeistrategie? 

‘’Naast het uitbreiden van de productiecapaciteit heeft Solarwatt strategische overnames van installateurs in Duitsland voltooid. Deze overnames versterken het distributienetwerk van Solarwatt en verbeteren de kwaliteit van onze dienstverlening. Wij kunnen onze klanten nu een naadloze ervaring bieden, van advies en installatie tot aan onderhoud en service. Hiermee versterken wij onze positie als marktleider in de zonne-energiemarkt 

Daarnaast investeren wij ook in onze naamsbekendheid. Onder meer als hoofdsponsor van het prestigieuze WTA-tennistoernooi in Bad Homburg en als sponsor van wielerteam Metec. Hiermee benadrukken wij onze toewijding aan excellentie in prestatie en duurzaamheid, terwijl we tegelijkertijd de gemeenschap ondersteunen en ons merk wereldwijd versterken.’’