Klimaatverandering ernstiger dan gedacht: we moeten sneller actie ondernemen
9 maart 2022Btw terugvragen en subsidies voor zonnepanelen in 2023
17 maart 2022Zonnepanelen als carport? Dat is voor veel bedrijven een slimme toepassing. Waarom? Solarwatt sprak met Pouwel Slurink, mede-eigenaar van E-Ports en oprichter van GroenOpgewekt.
In 2014 plaatste Pouwel met GroenOpgewekt de allereerste zonnecarport voor Prologis Europe B.V.. Hij zag dat er veel behoefte was aan zonne-energie in de zakelijke markt, maar ook aan mooie oplossingen voor parkeerplaatsen bij bedrijven. Zo werd E-Ports geboren; een bedrijf dat zich focust op zonnecarports en zonnerijwielstallingen met gebruik van Solarwatt zonnepanelen.
Wat doet E-Ports precies?
‘’We bedenken, ontwikkelen en plaatsen zonnecarports en zonnerijwielstallingen bij bedrijven. Dat doen we allemaal in eigen beheer: constructie, engineering, tekenwerk en de techniek. Vanaf de aanvraag tot aan de oplevering en nazorg zijn we persoonlijk betrokken. We plaatsen de carport of rijwielstalling in combinatie met laadpalen voor elektrische auto’s, laadmogelijkheden voor E-Bikes, accu oplossingen en de glas-glas zonnepanelen van Solarwatt.’’
Hoe ziet zo’n installatie eruit?
‘’We hebben twee typen carports die in verschillende uitvoeringen leverbaar zijn: met een waterdicht of niet-waterdicht dak. Die constructie passen we aan naar de wensen van de klant. Daarbij maken we ook andere overkappingen, een welkome propositie ten opzichte van andere bedrijven, zoals een rijwielstalling, een fietsenhoek of een mooi dak als overkapping, alles volledig maatwerk.’’
Wat is volgens jou de kracht van een zonnecarport of zonnerijwielstalling en waarom komen klanten bij jullie terecht?
‘’Er zijn meerdere voordelen van een zonnecarport of –rijwielstalling. Vaak kan een bedrijf niet genoeg zonnepanelen kwijt op het dak om in de energiebehoefte te voorzien. Met een zonnecarport of zonnerijwielstalling zorg je voor extra capaciteit van je zonne-energiesysteem, maar plaats je ook direct een mooie oplossing voor auto’s en fietsen op je parkeerterrein.
Daarnaast gaat de opbrengst van de panelen in veel gevallen eerst naar de laadpalen. Dat zorgt voor optimaal eigen gebruik waardoor je minder last hebt van netcongestie. Als er geen elektrische auto staat, levert het zonne-energiesyteem de energie terug aan het net of wordt opgeslagen in een thuisbatterij. Met zo’n visuele oplossing laat je aan klanten en medewerkers zien dat duurzaamheid een belangrijk thema is. En gezien de enorme prijsstijgingen van energie zijn zonnepanelen natuurlijk sowieso nog interessanter op het moment.’’
Waarom kiezen jullie voor de zonnepanelen van Solarwatt?
‘’De samenwerking met Solarwatt gaat al zo’n 11 jaar terug. Voor 95% van onze toepassingen gebruiken we de glas-glas zonnepanelen. De kwaliteit van de glas-glas zonnepanelen is gewoon goed; er is nooit een probleem, schade of uitval. Het rendement en de opbrengst blijven hoog, ook na verloop van tijd. De garanties zijn top en ook de samenwerking met BMW spreekt ons aan. Daarnaast is alles mogelijk met de zonnepanelen van Solarwatt: je kunt het hele systeem uitbreiden met bijvoorbeeld een energiemanager of thuisbatterij. Tot slot is de prijsstelling ook steeds concurrerender.
Wat verwacht je van de zonnepanelenmarkt de komende jaren?
Ik denk dat we toegaan naar variabele kilowatt uurtarieven en daar moet je als bedrijf of consument op anticiperen. Het eigen gebruik zo hoog mogelijk houden is dan belangrijk. Met een energiemanager of thuisbatterij kun je hier optimaal mee omgaan. Je ziet de vraag naar thuisbatterijen nu al steeds groter worden en ik verwacht dat dit de komende jaren doorzet door de afbouw van de salderingsregeling en de hoge energieprijzen. We zullen meer en grotere batterijen gaan plaatsen. De prijzen voor batterijen zijn nu nog wel hoog, maar ik verwacht dat daar subsidie vanuit de overheid voor komt. Thuisbatterijen moeten gestimuleerd worden als deel van de oplossing voor de netcongestieproblematiek. Een soortgelijke regeling als in België waarbij je een x bedrag per kWh krijgt zullen ze in Nederland waarschijnlijk ook introduceren. Ik denk ook dat we nog meer toe gaan naar complete energiedaken, zonder dakpannen.’’
Op welk project ben je het meest trots?
‘’We hebben recent een mooi project opgeleverd bij hotel Van der Valk Hotel waarbij we Solarwatt glas-glas zonnepanelen hebben gebruikt. Daar ben ik erg trots op. Maar ook op onze zojuist opgeleverde ‘maatwerk’ rijwielstalling in Meppel, met unieke ontwerpen uit eigen huis.’’
Waar zijn jullie met E-Ports verder nog mee bezig?
‘’We ontwikkelen een standaardoplossing voor de consumentenmarkt. Het gaat dan om een ”bouwpakket’’ voor 1 of 2 auto’s die je zelf of door een installateur kunt laten plaatsen. Zo kunnen ook consumenten gebruikmaken van de kracht van een zonnecarport.’’
Lees ook: zonnepanelen aanschaffen om de hoge energieprijzen de baas te blijven?